A+ R A-
12 Δεκεμβρίου 2018

ΑΠΟΨΕΙΣ

 

 

 

 

 

Του ΚΩΣΤΑ ΓΚΕΤΣΗ

 

 

 


Αφορμή λαμβάνουμε απ’ το ρεπορτάζ για την αξιοποίηση του πρώην οικισμού της ΔΕΗ στο Φράγμα Λούρου, για να ανοίξει η συζήτηση σε σχέση με την αξιοποίηση ανάλογων χώρων σ’ όλο το εύρος του νέου Δήμου Αρταίων, που είναι πολλοί. Απ’ την Κορωνησία ως την Δαφνωτή, υπάρχουν αναξιοποίητοι χώροι, στους οποίους θα μπορούσε να «χτυπάει η καρδιά» της Άρτας και της δημιουργίας ταυτόχρονα, που όμως μέχρι τώρα, μιας και δεν υπήρχε ένας συνολικός σχεδιασμός και οι δυνατότητες που έχει (και πρέπει να έχει) ο νέος Δήμος Αρταίων.

Σπουδαία μνημεία σ’ όλα τα δημοτικά διαμερίσματα, ερημώνουν και κινδυνεύουν να καταρρεύσουν, χορταριασμένα και χωρίς να έχει την δυνατότητα ο πολίτης να τα επισκεφτεί, να αναπτύξει ενδιαφέρον γι’ αυτά και με βάση αυτό το ενδιαφέρον να αναπτυχθεί και η όποια πρωτοβουλία, είτε απ’ το Δήμο, είτε από άλλους φορείς.

Χωρίς την ανάγκη τεράστιων κονδυλίων και χωρίς το φόβο της σπατάλης δημόσιου χρήματος, μπορούν τα πάντα να κινηθούν κατά τον καλύτερο τρόπο. Να κινητοποιηθούν και να προσφέρουν προς αυτή την κατεύθυνση, οι πολίτες που δεν βλέπουν με αδιαφορία τους χώρους αυτούς, ούτε νοιώθουν την παραμικρή ικανοποίηση με την εικόνα που αντικρύζουν. Το σύνθημα πρέπει να πέσει και από κει και μετά πολλά πράγματα μπορούν να κινούνται από μόνα τους.
Κάνουμε αυτή την αναφορά στην συγκεκριμένη χρονική στιγμή, μιας και είναι η περίοδος που ο Δήμος Αρταίων, όπως και οι άλλοι Δήμοι της περιοχής μας προγραμματίζουν τις πολιτιστικές παρεμβάσεις του καλοκαιριού. Στην περίπτωση του Δήμου Αρταίων, τα πράγματα είναι σύνθετα. Δεν μπορεί να ισχυριστεί κανένας ότι με την διοργάνωση κάποιων εκδηλώσεων, στο κέντρο της Άρτας ή στο Κάστρο, «καθαρίζει» με όλον τον Δήμο. Δεν μπορεί να μείνουν χωριά, που παραδοσιακά είχαν ενεργό συμμετοχή στην πολιτιστική δραστηριότητα του καλοκαιριού, να μείνουν  φέτος χωρίς τίποτα, γιατί έτσι διαμορφώθηκαν τα πράγματα σε σχέση με το νέο Δήμο. Το αντίθετο,, θα πρέπει να επιδειχτεί η ίδια ευαισθησία και γι’ αυτές τις περιπτώσεις και αν είναι δυνατόν η όποια πολιτιστική δραστηριότητα υπήρχε μέχρι τώρα να αναβαθμιστεί και να λειτουργήσουν τα πράγματα, με καλύτερους όρους.

Και απ’ όλα αυτά μένει ως σημαντικότερο καθήκον για την δημοτική αρχή είναι η αξιοποίηση των σημείων αναφοράς, των χώρων που προαναφέρουμε, που από μόνοι τους θα αποτελούν και κίνητρο για την προοπτική της πολιτιστικής δημιουργίας, όλο το χρόνο.

Δεν χρειάζονται τα μεγάλα κονδύλια, το επαναλαμβάνουμε. Ο σχεδιασμός χρειάζεται, αλλά σχεδιασμός τέτοιος που να ευαισθητοποιεί τον πολίτη, ώστε και αυτός να συνεισφέρει.

Πέμπτη, 12 Μαΐου 2011 11:07

Όταν το λέγαμε, αδιαφορούσαν!

 

 

 

 

Του ΚΩΣΤΑ ΓΚΕΤΣΗ

 

 


Τρία τμήματα του ΤΕΙ Ηπείρου, ένα στην Άρτα και δύο στην Ηγουμενίτσα, είναι ήδη εκτός του μηχανογραφικού δελτίου, που θα συμπληρώσουν οι υποψήφιοι σπουδαστές και όσο κι αν το γεγονός φαίνεται ανεπαίσθητο για την συνολική λειτουργία του ιδρύματος, εμείς θα το χαρακτηρίσουμε την αρχή της ουσιαστικής αποδόμησης του ιδρύματος, επιλογή που από καιρό είχε κάνει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, εμείς την είχαμε αποκαλύψει, αλλά κανένας δεν θέλησε να ασχοληθεί με την ελπίδα ότι κάτι μπορεί να αποτρέψει και να ζητήσει την αναβάθμιση, αντί την υποβάθμιση του ιδρύματος.

Βεβαίως η κεντρική επιλογή, είναι ουσιαστικά απέναντι στην περιοχή μας, αφού αντί να αναβαθμίσει το ΤΕΙ Ηπείρου, με τα νέα τμήματα, που πέρυσι τέτοια εποχή του στέρησε, τώρα κλείνει τμήματα, αλλά, σε ευθύνες, δεν πάει πίσω και το ίδιο το ΤΕΙ, που από καιρό πριν έπρεπε να είχε οργανώσει την άμυνά του, συγχωνεύοντας τα γεωπονικά τμήματα, με στόχο να τα κάνει ανταγωνιστικά. Αντίθετα επέμενε στα πολλά τμήματα και τα αποτελέσματα έρχονται τώρα. Θέματα πολυσυζητημένα, που όμως η επανάληψη της ίδιας συζήτησης δεν ωφελεί, μιας και σ’ αυτό το… παιχνίδι, τον κυρίαρχο ρόλο θα έπρεπε να τον είχαν οι φορείς και οι παράγοντες, οι οποίοι μπορούσαν να συνομιλήσουν με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, να απαιτήσουν και να κερδίσουν το… στοίχημα της αναβάθμισης του ΤΕΙ Ηπείρου. Δεν το έκαναν όμως. Δεν ασχολήθηκε ΚΑΝΕΝΑΣ, αν και οι καθημερινές προκλήσεις, εκεί έπρεπε να τους οδηγούν. Αντιμετώπισαν το ενδεχόμενο της ουσιαστικής αποδόμησης του ΤΕΙ Ηπείρου, σαν μια φυσιολογική εξέλιξη. Αντιμετώπισαν με φόβο την πανίσχυρη υπουργό Άννα Διαμαντοπούλου, η οποία  στην ουσία κλείνει ΟΛΑ ΤΑ ΤΕΙ, σ΄ όλη την ελληνική περιφέρεια, εκτός της ιδιαίτερης πατρίδας της, της Κοζάνης. Και πάλι σ’ αυτή την προκλητική συμπεριφορά κανένας δεν αντιδράει, κανένας δεν αποφασίζει να πάρει μια πρωτοβουλία κινητοποίησης, έστω και «για την τιμή των όπλων», όπως σε προηγούμενο σημείωμά μας, είχαμε επισημάνει.

Τώρα τα πράγματα είναι πιο ορατά. Οι προθέσεις ξεκάθαρες. Το ΤΕΙ Ηπείρου, έχει μπει στην λίστα των ιδρυμάτων που ΘΑ ΚΛΕΙΣΟΥΝ. Δεν χρειάζονται ιδιαίτερες συζητήσεις, για να αντιληφθεί κανένας, ότι πρέπει να υπάρξουν κινητοποιήσεις, ότι όλοι θα πρέπει να αντιδράσουν και να λειτουργήσουν υπέρ της προοπτικής του ιδρύματος, άρα και υπέρ της προοπτικής της Άρτας.

Αν και τώρα όλοι οι τοπικοί μας παράγοντες δεν κάνουν κάτι, δεν κινητοποιηθούν, δεν αντιδράσουν, θα σημαίνει ότι και αυτοί, σε συζητήσεις που δεν έγιναν υπό το φως του ήλιου, έχουν συμφωνήσει σ’ αυτή την εξέλιξη και ξεπούλησαν για άλλες σκοπιμότητες το μέλλον του τόπου μας.

Διαφορετική εξήγηση, δεν μπορεί κανένας να δώσει. Όσο κι αν θέλει να καλύψει τους αδιάφορους εκπροσώπους μας.

 

 

 

 

 

Του ΚΩΣΤΑ ΓΚΕΤΣΗ

 

 

 

Και αυτή την εβδομάδα στο αστυνομικό δελτίο υπάρχουν ειδήσεις που αφορούν στην διακίνηση μεγάλων ποσοτήτων ναρκωτικών στην περιοχή μας και δυστυχώς πρωταγωνιστές και σ’ αυτές τις ιστορίες είναι παιδιά απ’ την Άρτα. Το περιστατικό που στο σημερινό φύλλο καταγράφεται και περιγράφει τον περίεργο τρόπο με τον οποίο νεαρό ζευγάρι απ’ την Άρτα, προσπάθησε να κρύψει ποσότητα ναρκωτικών, είναι αποκαλυπτικό για το τι μπορούν να κάνουν κάποιοι άνθρωποι προκειμένου να διακινήσουν το λευκό θάνατο και εκ της διακίνησης, να εξασφαλίσουν την δική τους δόση.

Δυστυχώς και το τελευταίο περιστατικό αποτελεί «καμπανάκι» για όλους μας. Αποτελεί την αιτία και την αφορμή να ανοίξει η συζήτηση, για το τι πρέπει να κάνει ο καθένας προκειμένου να μπει ένα εμπόδιο στην διακίνηση του θανάτου, που πλέον απειλεί κάθε παιδί, άσχετα από οικογενειακή ή κοινωνική κατάσταση. Όπου και να βρεθεί ο νέος της πόλης μας σήμερα, θα πέσει πάνω σε μικρό ή μεγάλο διακινητή ηρωίνης ή κοκαΐνης και ο Θεός γνωρίζει, πως μπορεί να αντιμετωπίσει την… πρόκληση και το τι θα κάνει εκείνη την στιγμή.

Και το σημαντικότερο. Βλέπεις ανθρώπους, που σε καμία περίπτωση δεν μπορείς να υποψιαστείς ότι κάνουν αυτή την δουλειά και… πλασάρουν με χαρακτηριστική άνεση το «προϊόν» αδιαφορώντας, για την περιπέτεια στην οποία βάζουν το νέο παιδί και την οικογένειά του ταυτόχρονα.

«Πρέπει να αντιδράσουμε», λένε οι πάντες, σε κάθε συζήτηση που γίνεται για το θέμα αυτό, αλλά την πρωτοβουλία δεν την αναλαμβάνει κανένας κι εκεί είναι το μεγάλο πρόβλημα. Κι εμείς διαπιστώνουμε απ’ τις συζητήσεις που κάνουμε, μετά την δημοσίευση είδησης σχετικής με την διακίνηση ναρκωτικών, ότι οι πάντες θέλουν να μπουν σε μια διαδικασία αντιμετώπισης του προβλήματος, αλλά ουδείς γνωρίζει και ουδείς προτείνει τον τρόπο. Ο τρόπος που στην ουσία είναι δουλειά των κοινωνικών φορέων, οι οποίοι πρέπει να έχουν σε προτεραιότητα το θέμα αυτό και να αναζητήσουν τρόπο παρέμβασης της κοινωνίας, στο μεγάλο πρόβλημα της εποχής.

Δεν θέλουμε να πούμε ότι υπάρχουν τρόποι για την κοινωνική παρέμβαση και είναι δοκιμασμένοι και τους γνωρίζουμε εμείς για να τους προτείνουμε κιόλας. Το αντίθετο. Θα πρέπει οι τρόποι παρέμβασης να αναζητηθούν, σε σχέση και με την κατάσταση που επικρατεί στην κοινωνία, στην ευρύτερη περιοχή. Δουλειά που έπρεπε από καιρό να έχουν κάνει, οι αρμόδιοι κρατικοί φορείς, για τους οποίους μια ακόμη φορά θα πούμε πως περί άλλων τυρβάζουν.

Αν όμως αποφασιστεί να προκύψει η στοιχειώδης παρέμβαση, είναι σίγουρο πως ο καλύτερος τρόπος θα επιλεγεί και θα φέρει άμεσα αποτελέσματα.

Ας… ξυπνήσουν λοιπόν και στην Άρτα, οι… κοιμώμενοι εκπρόσωποί μας.



 

 

 

 

Του ΚΩΣΤΑ ΓΚΕΤΣΗ

 

 

 


Η προχθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Άρτας, όπου ψηφίστηκε ο πρώτος προϋπολογισμός του νέου διευρυμένου Δήμου Αρταίων, είχε και μια πτυχή, η οποία μπορεί να πέρασε απαρατήρητη, είναι ωστόσο εξόχως ενδιαφέρουσα, μιας και με αυτή κλείνει στην ουσία, ένας κύκλος άγονων αντιπαραθέσεων, όπως είχαμε σημειώσει και σε προηγούμενο φύλλο της «Γ».

Ο παραιτηθείς αντιδήμαρχος Γιάννης Κοτσαρίνης, κατέθεσε το παράπονό του! Είπε γιατί παραιτήθηκε και με ένα κείμενο το οποίο κατατέθηκε στο προεδρείο του Δημοτικού Συμβουλίου και τα μέλη του, διατύπωσε κάποιες σκέψεις, με τις οποίες θεώρησε ότι καλύπτει εαυτόν, έναντι αυτών που τον έστειλαν στην θέση που κατείχε.

Κύριος λόγος που προβάλλεται, είναι ότι ποτέ δεν άσκησε τα καθήκοντά του, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που του είχαν δοθεί απ’ τον δήμαρχο. Και το εύκολο σ’ αυτή την περίπτωση, είναι να αφορίζει τον δήμαρχο ή όποιον άλλον είναι απέναντί του, για τις λεγόμενες αρμοδιότητες, αλλά η ουσία είναι αλλού.

-Ο ίδιος πόσες πρωτοβουλίες ανέλαβε, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που του ανατέθηκαν απ’ τον δήμαρχο, ώστε ο ίδιος να καταστήσει ενεργό το ρόλο του σ’ αυτή την θέση και να μην αναμένει να του δίνει πρωτοβουλίες ο δήμαρχος;

Η απάντηση είναι γνωστή σε όλους. Καμία πρωτοβουλία ο ίδιος δεν ανέλαβε, εκτός των δραστηριοτήτων, που είχε τις πρώτες ημέρες της θητείας του στην θέση του αντιδημάρχου, όπου με μεγάλη αυταρέσκεια εκπροσωπούσε τον δήμαρχο και σε κάποιες εκδηλώσεις μετέφερε την σκέψη του και την αγωνία (του δημάρχου) για το καλό του τόπου μας.

-Όταν όμως ένας αντιδήμαρχος, από μόνος του δεν αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, δεν ενημερώνεται για τα δρώμενα και τις εξελίξεις στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, αδικημένο πρέπει να θεωρεί τον εαυτό του ή να κάνει την αυτοκριτική του, για την αποτελεσματικότητά του;

Η δεύτερη εκδοχή είναι αυτή που καλύπτει την πλειοψηφία των συμπολιτών μας. Δεν είναι κάτι καινούργιο, αν πούμε ότι όλοι οι συμπολίτες μας, συζητούν για τις εξελίξεις στην δημοτική ομάδα της πλειοψηφίας. Και όσοι συζητούν αυτές τις εξελίξεις, προτάσσουν την προσφορά και την ανάληψη πρωτοβουλιών, αδιαφορώντας για τον καταγγελτικό λόγο, που μπορεί να χρησιμοποιείται για να κρύψει αναποτελεσματικότητα ή ακόμα και ανεπάρκεια.

Ενώ λοιπόν και ο (δεύτερος) παραιτηθείς αντιδήμαρχος έκανε τον δικό του απολογισμό ή καλύτερα έδωσε την δική του εκδοχή στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, για τον ίδιο το Δήμο Αρταίων, υπάρχουν και τα θετικά συμπεράσματα, τα οποία πρέπει να αξιοποιηθούν.

Για τον κάθε παράγοντα, από δημοτικό σύμβουλο έως αντιδημάρχους και άλλους παράγοντες, οι ρόλοι είναι διακριτοί και πλέον ο καθένας θα κρίνεται γι’ αυτά που ο ίδιος δεν έκανε και όχι γι’ αυτά, που θα ήθελε να κάνει και δεν τον κάλεσαν να τα κάνει.

Δευτέρα, 09 Μαΐου 2011 10:14

"Μπαμπέσης" ο "Καλλικράτης"

 

 

 

Του ΠΑΤΡΟΚΛΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ

 

 


Καθώς περνούν οι μήνες αποκαλύπτεται  πόσο επιπόλαια επιχειρήθηκε να πραγματοποιηθεί η κατά τα λοιπά μεγαλόπνοη μεταρρυθμιστική προσπάθεια στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Υπό το βάρος του Μνημονίου και το άγχος της άμεσης παραγωγής κυβερνητικού έργου, σχεδιάστηκε ο νέος διοικητικός χάρτης της χώρας. Πήρε το όνομα του Καλλικράτη και μάλλον τα κόκαλα του επιφανούς αρχαίου αρχιτέκτονα θα τρίζουν, αν μπορεί από κει που βρίσκεται να αντιληφθεί ότι το όνομά του ταυτίζεται με έννοιες όπως η προχειρότητα και η ανεπάρκεια.

Διότι, εκατό και πλέον ημέρες μετά την επίσημη «πρώτη» του «Καλλικράτη» στη ζωή των δήμων και των περιφερειών, το μόνο που φαίνεται να προκαλεί η παρουσία του είναι η νευρική κρίση στους νέους αυτοδιοικητικούς άρχοντες. Ο «Καλλικράτης» κάνει έξαλλους τους πολίτες, που διαπιστώνουν το ξεχαρβάλωμα ενός ακόμη πυλώνα του κρατικού μηχανισμού.

Ουδείς, επί της ουσίας, γνωρίζει το πραγματικό ύψος της χρηματοδότησης που θα λάβει το 2011 για να μπορέσει να λειτουργήσει. Κάθε δήμος το μόνο που καταλαβαίνει μέχρι τώρα είναι ότι στα ταμεία του εισρέουν πολύ λιγότερα χρήματα απ’ ό,τι στο παρελθόν, με άμεσες συνέπειες στα έργα συντήρησης που υποχρεούται να κάνει.

Ενώ, συγχρόνως, ο νόμος προβλέπει ότι για κάθε σχεδόν απόφαση θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η γνώμη των αυτοδιοικητικών, καθυστερεί αδικαιολόγητα η εκλογή των νέων τους οργάνων (της νέας ΚΕΔΚΕ και της Ένωσης των Περιφερειών), με αποτέλεσμα οι Υπουργικές Αποφάσεις και τα Προε­δρικά Διατάγματα που αφορούν στην υλοποίηση του νόμου να εκδίδονται ερήμην τους.

Αλλά και τα ποσά που κατανέμονται στους δήμους δεν ακολουθούν ξεκάθαρη διαδικασία κατανομής, καθώς δεν έχουν δημοσιοποιηθεί τα κριτήρια και δεν έχει μέχρι στιγμής εκδοθεί η Υπουργική Απόφαση που θα τα καθορίζει.

Η ενοποίηση οδήγησε υγιείς Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης να αναλαμβάνουν υπερχρεω­μένους «καποδιστριακούς» δήμους και να μην υπάρχει ολοκληρωμένο σχέδιο από τη μεριά της κυβέρνησης για έξοδο από την κατάσταση αυτή. Αποτέλεσμα, φυσικά, η επιβάρυνση των πολιτών, που βλέπουν καθημερινά την πτώση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών εκ μέρους του νέου, μεγαλύτερου, αλλά... φτωχότερου δήμου.

Ακόμη, βέβαια, περιμένουν οι δήμαρχοι την κοστολόγηση των μεταβιβαζόμενων αρμοδιοτήτων, τις οποίες ξαφνικά εκλήθησαν να ασκήσουν χωρίς να υπάρχει η ανάλογη καταβολή χρηματοδοτήσεων.

Οι κυβερνητικές υποσχέσεις μιλούσαν για την εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου –υπό την ονομασία ΕΛΛ.Α.Δ.Α–, ώστε να υποστηριχτεί ο νέος θεσμός. Τώρα, εκτός από το γεγονός ότι δεν έχει γίνει τίποτα προς την κατεύθυνση αυτή, πληροφορίες αναφέρουν ότι το πρώτο μέρος της χρηματοδότησης θα αφορά σε εξόφληση παλαιοτέρων έργων προγράμματος της προηγούμενης κυβέρνησης, του γνωστού «Θησέα». Αυτό σημαίνει ότι εξαρχής η δέσμευση του πρωθυπουργού για 4 δις ενίσχυση του «Καλλικράτη» περικόπτεται και ότι, σε κάθε περίπτωση, το ποσό αυτό δεν ήταν δια­σφαλισμένο. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και με το πρόσφατο δημοσιευθέν σχέδιο τα 4 δις αφορούν στο σύνολο της Αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού. Κάπως έτσι όμως πείστηκαν αρκετές δημοτικές Αρχές να συμφωνήσουν στο επείγον της κατάθεσης του νομοσχεδίου. Αυτό, όμως, στην κοινή λέγεται «μπαμπεσιά» και ο εμπνευστής «μπαμπέσης».

Κι όλα αυτά, όταν, από το φετινό καλοκαίρι, θα πρέπει να αναλάβουν οι νέοι αιρετοί το ΕΣΠΑ, το τέταρτο χρηματοδοτικό πακέτο στήριξης, η υλοποίηση του οποίου ήδη καθυστερεί.

Για μια ακόμη φορά αποδεικνύεται ότι στην Ελλάδα δεν αρκεί η ψήφιση έστω και ατελών νόμων. Η κρατική μηχανή με την ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας είναι, στην καλύτερη περίπτωση, ανέτοιμη να τους εφαρμόσει. Πολύ περισσότερο σήμερα που όλα τίθενται, δήθεν, υπό τις μνημονιακές επιταγές.

Δυστυχώς, το όραμα για τη μετεξέλιξη της Αυτοδιοίκησης α' και β' βαθμού σε οργανικές μονάδες σύγχρονες, που θα υπηρετούν τον πολίτη και θα συντελούν ουσιαστικά στην τοπική ανάπτυξη, υποτάχθηκε στη λογική της περιστολής των δαπανών. Η «οριζόντια» λογική περικοπών από την οποία διαπνέεται αυτή η κυβέρνηση και η οποία αποτελεί την εύκολη λύση οδηγεί μια μεγάλη τομή στην απαξίωσή της. Εν τω μεταξύ, οι πολίτες θα συνεχίζουν να ταλαιπωρούνται στις πολεοδομίες, θα εξακολουθούν να γίνονται «μπαλάκι» από τις διάφορες υπηρε­σίες, θα ψάχνουν να βρουν ποιος είναι αρμόδιος και πού εδρεύει. Και οι εργαζόμενοι θα συνεχίσουν να ζουν το μαρτύριο της ανασφάλειας, της προοπτικής της απόλυσης λόγω έλλειψης κονδυλίων και των νέων μέτρων που θα μειώσουν περαιτέρω τους μισθούς τους...

Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό "Επίκαιρα" στις 28/4/11

 

 

 

 

 

Της ΕΛΕΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ

 

 

 

 

 

 

 

Τι είναι η συμμετοχική δημοτική δημοκρατία και ο συμμετοχικός προυπολογισμός;

Ας ξεκαθαρίσουμε από την αρχή και δια της άτοπον απαγωγής ότι 1) η συμμετοχική δημοτική δημοκρατία δεν είναι ένα απλό αξεσουάρ της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αλλά ένας ολοκληρωμένος θεσμός, οργανικά ενσωματωμένος στην Πολιτική Διακυβέρνηση της Πόλης και 2) η συμμετοχική δημοτική δημοκρατία δεν είναι αυτοσκοπός αλλά μέσον εναλλακτικής οργάνωσης της τοπικής αυτοδιοίκησης, των πόλεων και των πολιτών.

O συμμετοχικός δημοτικός προυπολογισμός είναι συστατικό στοιχείο της συμμετοχικής δημοτικής δημοκρατίας και αποτελεί μέρος του συνολικού οικονομικού δημοτικού προυπολογισμού (το ποσοστό ποικίλει από ένα τέταρτο ή ένα τρίτο).

Τα συστατικά στοιχεία και οι βασικές αρχές της συμμετοχικής δημοτικής δημοκρατίας και του συμμετοχικού προυπολογισμού είναι ο εποικοδομητικός διάλογος, η στενή συνεργασία και η αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ των πολιτών και μεταξύ πολιτών, εκλεγμένων δημοτικών αντιπροσώπων και δημοτικών υπαλλήλων. Αυτές οι βασικές αρχές δεν είναι θεωρητικές κατασκευές αλλά πρακτικά και απολύτως απαραίτητα μέσα λειτουργίας της συμμετοχικής δημοκρατίας και του συμμετοχικού δημοτικού προυπολογισμού.

Η συμμετοχική δημοτική δημοκρατία και ο συμμετοχικός προυπολογισμός είναι πάνω απ’όλα θέμα οργάνωσης των κατοίκων που συμμετέχουν ενεργά στην  επεξεργασία και στην λήψη αποφάσεων, οργάνωσης των συμμετοχικών δομών, οργάνωσης των συμμετοχικών διαδικασιών και οργάνωσης του χρονοδιαγράμματος.

Η συμμετοχική δημοτική δημοκρατία δεν είναι ένα παράρτημα της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, δηλαδή των δημοκρατικά εκλεγμένων αντιπροσώπων, αλλά ένας ολοκληρωμένος θεσμός που μαζί με την αντιπροσωπευτική δημοκρατία, αποτελούν τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος που λέγεται Δημοκρατία με κεφαλαίο Δ.

Πώς εφαρμόζεται η συμμετοχική δημοκρατία και ο συμμετοχικός προυπολογισμός;

Οπως ήδη αναφέραμε, η εφαρμογή στην πράξη της συμμετοχικής δημοκρατίας είναι θέμα οργάνωσης σε πολλαπλές κατευθύνσεις, όπως

  • η δημιουργία υπηρεσίας του Δήμου σε θέματα συμμετοχικής δημοκρατίας, με πλήρη απασχόληση 2 ή 3 ατόμων, υπό την επίβλεψη του Δημάρχου και σε στενή συνεργασία με τις υπόλοιπες υπηρεσίες του Δήμου
  • η δημιουργία συμμετοχικών δομών (συμμετοχικές συνελεύσεις κατοίκων με εκλογές αντιπροσώπων από τις συνελεύσεις, συνοικιακά συμβούλια με εκλογές αντιπροσώπων)
  • η δημιουργία ιστότοπων και φόρουμ, ως πλατφόρμα διακίνησης ιδεών και προτάσεων, ως μέσον εποικοδομητικού διαλόγου και ως εργαλείο καταγραφής και επεξεργασίας των προτάσεων
  • η δημιουργία μέσων διαφάνειας και πληροφόρησης, όπως βιντεομαγνητοσκοπησεις σε πραγματικό χρόνο των συνελεύσεων, πλακέτες και πανώ, πληροφοριακά έντυπα, κλπ.

Συγκεκριμμένα, η διαδικασία του συμμετοχικού δημοτικού προυπολογισμού υπόκειται σε ένα οργανωμένο και οργανωτικό χρονοδιάγραμμα, όπως

  • Απρίλιος-Οκτώβριος: γενικές συνελεύσεις των κατοίκων, αιτήσεις-προτάσεις-ερωτηματολόγια και μέσω του ιστότοπου, καταγραφή και οικονομική εκτίμηση όλων των προτάσεων από τις υπηρεσίες του Δήμου.
  • Νοέμβριος: ψήφιση του συμμετοχικού προυπολογισμού από τά μέλη των συμμετοχικών συνελεύσεων αλλά και από τους συμμετέχοντες μέσω του ιστότοπου, ανακοίνωση από τον Δήμαρχο του επενδυτικού πακέτου και του συνολικού οικονομικού δημοτικού προυπολογισμού, στα πλαίσια του οποίου όλοι οι συμμετέχοντες επιλέγουν τις προτάσεις  που επιθυμούν να εφαρμόσει η δημοτική αρχή τον επόμενο χρόνο.
  • Ιανουάριος: έγκριση των ψηφισθέντων προτάσεων από το δημοτικό συμβούλιο.
  • Φεβρουάριος: δημοσίευση και διανομή στους κατοίκους της γραπτής έκθεσης του προυπολογισμού στην οποίαν αναφέρονται α) όλες οι προτάσεις που έχουν κατατεθεί, και αυτές που εγκρίθηκαν και αυτές που απορρίφθηκαν, η προέλευσή τους, η οικονομική εκτίμησή τους καθώς και οι παρατηρήσεις που έχουν προστεθεί από τους κατοίκους ή από τις υπηρεσίες β) όλες οι εργασίες που έχουν εκτελεσθεί και αυτές που είναι υπό εκτέλεση καθώς και το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης των τρεχουσών εργασιών

Είναι χρήσιμο να επισημάνουμε ότι στην διάρκεια όλων αυτών των διαδικασιών, οι εκλεγμένοι αντιπρόσωποι της Δημοτικής Αρχής και οι υπάλληλοι των Υπηρεσιών του Δήμου μπορούν και ενδείκνυται να είναι παρόντες για να παρέχουν όποιες διευκρινίσεις χρειάζονται οι συμμετέχοντες αλλά δεν μπορούν να λάβουν μέρος στην ψήφιση του δημοτικού συμμετοχικού προυπολογισμού.

Εμπειρίες συμμετοχικής δημοτικής δημοκρατίας και συμμετοχικού προυπολογισμού

Από το 1988 όπου για πρώτη φορά πήρε σάρκα και οστά η συμμετοχική δημοτική δημοκρατία στην πόλη Porto Alegre της Βραζιλίας, οι εμπειρικές εφαρμογές της πληθαίνουν και εμπλουτίζονται ανά τον κόσμο.

Στην Γαλλία, για παράδειγμα, πολλές πόλεις έχουν υιοθετήσει τις αυτοθεσμικές ρυθμίσεις, δηλαδή οι κανόνες λειτουργίας των συμμετοχικών δομών (συνελεύσεις κατοίκων, συνοικιακά συμβούλια, ιστότοποι, φόρουμ) καθώς και η ιεράρχηση των κριτηρίων αποφασίζονται αποκλειστικά από τους ίδιους τους συμμετέχοντες σε αυτές τις συλλογικές δομές.

Οι αυτοθεσμικές αυτές ρυθμίσεις προσανατολίζονται σε πολλούς τομείς της πόλης με κριτήρια κοινωνικής δικαιοσύνης αλλά χωρίς να αναθεωρούνται οι βασικοί προσανατολιστικοί άξονες της εκλεγμένης δημοτικής ομάδας.

Ποιά είναι τα πλεονεκτήματα της συμμετοχικής δημοτικής δημοκρατίας;

Πολλά είναι τα πλεονεκτήματα της συμμετοχικής δημοτικής δημοκρατίας σε σχέση με τους πολίτες και την πόλη τους αλλά πολλά είναι και τα εμπόδια που κωλύουν την επιτυχία της.

Ενα από τα βασικά πλεονεκτήματα είναι ότι οι πολίτες αλλάζουν ιδιότητα, από δέκτες ή μεταρρυθμιστές εκ των υστέρων των ληφθέντων αποφάσεων γίνονται πομποί, συντελεστές και κύριοι πρωταγωνιστές των αποφάσεων στην πόλη τους και για την πόλη τους.

Ειναι γνωστό, από πολλές μελέτες που έχουν γίνει στον εργασιακό χώρο, ότι η δημιουργικότητα και η απόδοση του εργαζόμενου αυξάνεται όσο αυξάνεται η πρωταγωνιστική συμμετοχή του στην λήψη αποφάσεων και στην θέσπιση κανόνων.

Παράλληλα με τον πολίτη, αλλάζει και η πόλη και η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Οι εμπειρικές εφαρμογές της συμμετοχικής δημοκρατίας σε πολλές πόλεις ανά τον κόσμο έδωσαν και δίνουν απτά, θετικά και πολύπλευρα αποτέλεσματα που αφορούν, ταυτόχρονα με την οικονομική, κοινωνική, οικολογική, πολιτιστική και αισθητική βελτίωση της πόλης, την βελτίωση της ποιότητας της καθημερινής ζωής των κατοίκων (υγεία, καθαριότητα, ασφάλεια, παιδικοί σταθμοί, εκπαίδευση).

Ολες αυτές οι βελτιώσεις της ζωής της πόλης και των πολιτών συμβαδίζουν και με τις βελτιώσεις σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης: βελτίωση της οργάνωσης των δημοτικών υπηρεσιών, βελτίωση της προσέγγισης των αναγκών, των προβλημάτων και των μέσων επίλυσης, βελτίωση της ποιότητας των σχέσεων πολίτη-δήμου.

Αξιζει δε να σημειωθεί ότι, πέρα από αυτά τα πλεονεκτήματα που έχουν αποτιμηθεί στην πράξη απο τις εμπειρικές εφαρμογές, η συμμετοχική δημοτική δημοκρατία έχει και έναν άμεσο παιδαγωγικό χαρακτήρα και ρόλο στην διάδοση και μετάδοση των Δημοκρατικών Αξιών και της Κουλτούρας του Διαλόγου.

Και αυτός ο παιδαγωγικός ρόλος των Δημοκρατικών Αξιών είναι πολύτιμος και αναγκαίος. Διότι, ένας από τους καθοριστικούς παράγοντες θετικής λειτουργίας της συμμετοχικής δημοκρατίας είναι η συνάφεια μεταξύ της Δημοκρατίας ως Ιδέα και Αξίες, της Δημοκρατίας ως Πράξη, Εφαρμογή και Υλοποίηση και της Δημοκρατίας ως Αποτέλεσμα συγκεκριμμένο και βιωμένο.

Επομένως, τα πλεονεκτήματα της συμμετοχικής δημοτικής δημοκρατίας έγκεινται όχι μόνο στην εναλλακτικότητα των μεθόδων της αλλά κύρια και πρωταρχικά στην ικανότητα των πρωταγωνιστών της να επιτύχουν αυτήν την πολυπόθητη συνάφεια μεταξύ Ιδέας, Πράξης και Αποτελέσματος.

Ποια είναι τα κλειδιά επιτυχίας της συμμετοχικής δημοκρατίας;

Η συμμετοχική δημοκρατία δεν επιβάλλεται από τις πολιτικές ηγεσίες αλλά αναδεικνύεται και οικοδομείται από τους ίδιους τους πολίτες. Αυτό είναι ένα από τα βασικότερα κύρια χαρακτηριστικά της συμμετοχικής δημοκρατίας αλλά και ένα από τα βασικότερα διακυβεύμβατα της επιτυχίας της ως Θεσμού.

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Σημαίνει ότι ένα από τα βασικά κλειδιά επιτυχίας της συμμετοχικής δημοκρατίας είναι η οικειοποίηση από τους πολίτες - και όχι η επιβολή από τους πολιτικούς - των αξιών συλλογικής σκέψης και συλλογικής δράσης.

Ο Αριστοτέλης, επίκαιρος όσο ποτέ, έλεγε ότι πολλά καθεστώτα που αυτοκηρρύσσονται δημοκρατικά είναι στην πράξη «δήθεν και κατ’επιφάνειαν». Ελεγε επίσης ότι καμία πολιτική δημοκρατική κοινότητα δεν οικοδομείται αν δεν υπάρχουν αυτοπεριορισμοί των προσωπικών φιλοδοξιών προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.

Η ιδέα της συμμετοχικής δημοκρατίας είναι καταπληκτικά ελκυστική στα λόγια και στα χαρτιά αλλά η εφαρμογή στην πράξη και στην καθημερινότητα είναι απαιτητική και καθόλου αγγελική.

Η αποτελεσματικότητα της συμμετοχικής δημοκρατίας στην πράξη δεν είναι επίσης καθόλου εξασφαλισμένη εκ των προτέρων αλλά διασφαλίζεται μέσα από συνεχή και αδιάλλειπτη προσπάθεια και αυτοπεριορισμό και εξαρτάται αποκλειστικά από την προσωπική και συλλογική ευθύνη των πολιτών.

Εδώ θα πρέπει να διασαφηνίσουμε ότι η έννοια της ευθύνης δεν περιορίζεται στο «αναλαμβάνω τις συνέπειες των πράξεων και των επιλογών μου» αλλά ευθύνη σημαίνει «επιλέγω και πράττω κάνοντας ρήξη», ρήξη χωρίς συμβιβασμό και υποχώρηση ενάντια στους καταστροφικούς εχθρούς της συμμετοχικής δημοκρατίας, τον ατομικισμό, τον κερδοσκοπισμό, τον τεχνοκρατισμό, τον λαϊκισμό, τα πελατειακά συμφέροντα και τους γραφειοκρατικούς λαβύρινθους.

Διότι τα εμπόδια της συμμετοχικής δημοκρατίας και του συμμετοχικού προυπολογισμού δεν είναι τόσο τεχνικο-οικονομικής φύσεως αλλά είναι περισσότερο συνυφασμένα με την κουλτούρα και τις συνήθειες, με τις ανθρώπινες συμπεριφορές και με τον τρόπο σκέψης, δράσης και οργάνωσης.

Ομως, αυτά τα εμπόδια δεν διορθώνονται αλλά ξεριζώνονται με πράξη ευθύνης, δηλαδή με διαρκή πράξη-ρήξη που έχει να κάνει με ριζική αλλαγή συμπεριφοράς και κανόνων παιχνιδιού (Nikolopoulou Hélène, 2008 ; 2009 ; 2010 ; 2011). 

Αν δεν εξαλειφθούν αυτά τα εμπόδια, όσο καλοπροαίρετες και να είναι οι προθέσεις, ο εξαγγελλόμενος ενάρετος κύκλος της συμμετοχικής δημοκρατίας γρήγορα εκφυλίζεται σε φαύλο κύκλο συμμετοχικής αποτυχίας.

Γιαυτό, η συμμετοχική δημοκρατία είναι υπόθεση όλων μας, αναπόσπαστα δεμένη με την πράξη ευθύνης μας για την βιώσιμη ανάπτυξη της πόλης μας και των θεσμών της.

Και πρέπει να γίνει υπόθεση όλων μας γιατί η συμμετοχική δημοκρατία είναι το μόνο αντίδοτο στην άκρως συστημική κρίση που περνάμε, η οποία δεν είναι μόνο μια στενά εννοούμενη οικονομική κρίση αλλά μια πολύπλευρη και βαθιά κρίση Αξιών, Αλληλεγγύης και Συντροφικότητας.

Και η εμπειρία έχει αποδείξει ότι, σε περιόδους κρίσης, όχι μόνο δεν υπάρχει φαταλισμός και ηττοπάθεια αλλά οι άνθρωποι και αλλάζουν, και οργανώνονται, και έρχονται πιό κοντά, και δημιουργούν μαζί, και αναλαμβάνουν ατομικά και από κοινού τις ευθύνες τους.

Ελένη Νικολοπούλου,

Κοινωνιολόγος, Καθηγήτρια-Ερευνήτρια, Πανεπιστήμιο Λιλλ και Παρισιού Γαλλίας

Κέντρο Κοινωνικών Επιστημών Βορρά-Νότου (NRCS, Maroc)

Κέντρο Μελετών Διεθνούς Ανάπτυξης και Κοινωνικο-Οικονομικών Κινημάτων (CEDIMES-Paris)

Επιστημονική Σύμβουλος σε θέματα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Συμμετοχικής Δημοκρατίας  

Παρασκευή, 06 Μαΐου 2011 20:47

Γιατί πωλείται η "ΔΩΔΩΝΗ Α.Β.Γ.Η."

 

 

 

 

Του ΝΑΠΟΛΕΟΝΤΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

 

 

 


Πριν λίγες μέρες δημοσιεύτηκε σε όλα τα ΜΜΕ ρεπορτάζ για την Γ.Σ. Μετόχων της "ΔΩΔΩΝΗ Αναπτυξιακή Βιομηχανία Γάλακτος Ηπείρου", όπου αναφέρονταν ότι ήταν κερδοφόρο το 2010 και για τον λόγο αυτόν θα δοθεί αύξηση στην τιμή με την οποία η εταιρεία πληρώνει το γάλα στους κτηνοτρόφους-παραγωγούς, ηπειρώτες κατ' εξοχή.

Καλό νέο. Και σύμφωνο με τον τίτλο και τον σκοπό ίδρυσης της εταιρείας.

Εύλογα όμως εγείρεται στο μυαλό καθενός «απλού» έλληνα το ερώτημα:

«Μά τότε γιατί τήν πουλάνε»;;;

Η απάντηση κατά την γνώμη μου είναι διφυής.

ΠΡΩΤΟ: Τήν πουλάνε ακριβώς επειδή είναι κερδοφόρα. Διότι ποιός ιδιώτης «επενδυτής» θα αγόραζε μια ζημιογόνα επιχείρηση; Είμαι σίγουρος ότι έχετε σημειώσει τί ακριβώς έγινε με την "Ολυμπιακή": Χωρίστηκε σε "τομείς", σαλαμοποιήθηκε, πουλήθηκε ο κερδοφόρος τομέας και τη ζημιά τήν φορτώθηκε ο ελληνικός λαός. Την ίδια ακριβώς «τεχνική» ετοιμάζονται να εφαρμόσουν και στον ΟΣΕ και στην ΔΕΗ...

ΔΕΥΤΕΡΟ (και κυριώτερο):

Πουλιέται από τους παραληρηματικούς εραστές της ιδιωτικής πρωτοβουλίας(*) και της «ελεύθερης» Αγοράς, διότι μόνον αυτή μπορεί να δωροδοκεί. Και ξέρουμε βέβαια ποιοί είναι οι ...συνήθεις δωρολήπτες.

Ως δημόσια και προφανώς κοινωφελής επιχείρηση η "ΔΩΔΩΝΗ" δεν έχει καμμιά ανάγκη να δωροδοκήσει. Ενώ η ιδιωτική ομόλογός της, η "ΜΕΒΓΑΛ" είχε. Όποιοι  τυχόν δεν ξέρουν το, επί ΝΔ, σκάνδαλο "των κουμπάρων", ας καταφύγουν στις εφημερίδες της εποχής.

Το άριστο παράδειγμα των βλαβερών συνεπειών της ιδιωτικής ...υστεροβουλίας τό έχουμε δεί στα Γιάννενα, στην "ΟΑΣΗ", η οποία μπαίνει στον 4ο χρόνο που στέκει ξεκοιλιασμένη, ρημάδι και σκουπιδότοπος στη μέση της πόλης μας.

Από χρόνια πολλά η "ΟΑΣΗ" παραδόθηκε για «αξιοποίηση» σε ιδιώτες, με την, ανόητη κατά την γνώμη μου, αιτιολογία ότι «ο Δήμαρχος δεν μπορεί να κάνει τον καφετζή»(**)...

Ακούγονται πολλά, όχι υποχρεωτικά αληθινά, για το πώς κατάφερε ο τελευταίος ...«επενδυτής» της "ΟΑΣΗΣ", όχι μόνο να φεσώσει τον Δήμο με 300.000 ευρά, αφήνοντας απλήρωτα κάπου 20 ενοίκια, αλλά και, κλείνοντάς την και φεύγοντας, να ...«αποσύρει» ανενόχλητιος όχι μόνον τον εξοπλισμό και τα τραπεζοκαθίσματα αλλά κι αυτά τα ίδια τα κουφώματα!!!

Είναι διακαιολογημένη η υποψία των Γιαννιωτών ότι τα ...«στραβά μάτια» οι υπεύθυνοι δεν τά έκαναν χωρίς δωροληψία.

Γίναμε νομίζω σοφώτεροι πιά μετά τις αλλεπάλληλες αποκαλύψεις ότι η δωροδοκία δεν είναι απλό "σύμπτωμα" είτε κακή έξη της ανέντιμης διοίκησης μιάς κάποιας μεγάλης εταιρείας, των διαβόητων "μάνατζερ", αλλά συνήθης πρακτική όλων... ή σχεδόν όλων.

Μετά τα αλλεπέλληλα σκάνδαλα Ζήμενς, ΜΑΝ, Μερσεντές, υποβρυχίων κ.ά. έχει φανεί καθαρά ότι με την δωροδοκία όχι μόνον "έκλειναν δουλιές" αλλά και χρέωναν υπερβολικές τιμές, ώστε να προσπορίζονται αμύθητα βρώμικα κέρδη. Ποιός δωροδοκηθείς θα τολμούσε να τίς ελέγξει... Ενδεικτικά μόνον παράθεσα τους παραπάνω τίτλους εταιρειών, που βέβαια δεν δωροδοκούσαν μόνον στην Ελλάδα...

"Ηλίου φαεινότερον" ότι αυτά είναι απλώς λίγα, κραυγαλέα και αποκαλυφθέντα..., παραδείγματα της πάγιας πρακτικής της Ιδιωτικής Υστεροβουλίας και της «ελεύθερης» Αγοράς.

Σκλίβανη, 6/5/2011

Ναπολέων Αλεξ. Παπαδόπουλος

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

(*) Κατά την γνώμη μου ο ακριβής όρος είναι "ιδιωτική υστεροβουλία" όχι «πρωτοβουλία»...

(**) Ούτε τον υδρονόμο, ούτε τον σκουπιδιάρη να κάνει τότε. Να τόν έχουμε μόνο για δεξιώσεις και τελετές. Για τα πανηγύρια. 

Πέμπτη, 05 Μαΐου 2011 20:01

Τώρα είναι η ώρα για δουλειά…

 

 

 

 

 

 

Του ΚΩΣΤΑ ΓΚΕΤΣΗ

 

 

 

 

Αν το καλοσκεφτεί κανένας, οι αναταραχές που προκλήθηκαν στην δημοτική ομάδα της πλειοψηφίας στο Δήμο Αρταίων, τόσο νωρίς (είχαμε κάνει λόγο σε παλιότερο σημείωμα για ρεκόρ…) μπορεί να είναι και για το καλό της δημοτικής ομάδας και κατ’ επέκτασιν και για το καλό του τόπου μας.

Πολύ νωρίς, πάλι, ξεκαθάρισαν τα πράγματα, οι λογικές των μελών της δημοτικής ομάδας, όπως επίσης και οι επιδιώξεις. Πολύ νωρίς ξεκαθάρισε, μετά την δίμηνη ένταση, ο δήμαρχος Γιάννης Παπαλέξης, το που έχει στόχο να οδηγήσει τα πράγματα, πως θα πορευτεί και σε κάποιες περιπτώσεις πως θα λειτουργήσει σε σχέση με τους συνεργάτες του και τις προτεραιότητες που έχουν τεθεί για το Δήμο Αρταίων. Ο ίδιος επέλεξε, ο ίδιος μπορεί τώρα να θεωρεί ότι έκανε λάθος επιλογές, ο ίδιος θα κληθεί να λάβει και νέες αποφάσεις, για τις οποίες και πάλι θα κριθεί.

Τώρα τα πράγματα είναι διαφορετικά, για τον απλούστατο λόγο ότι είναι ξεκάθαροι οι όροι του παιχνιδιού, πράγμα που το έχουν αντιληφθεί όλοι στην δημοτική ομάδα, όπως φάνηκε και την Τρίτη το βράδυ, που συγκλήθηκε το όργανο για να αποφασίσει την διαγραφή του πρώην αντιδημάρχου Γιάννη Νικολάου. Οι συνεργάτες του δημάρχου, μετά τις αλλεπάλληλες συζητήσεις που έγιναν, γνωρίζουν πολύ καλά ότι ο πρώτος στόχος είναι η παραγωγή έργου, ο καθένας στον τομέα του και από κει και πέρα, δεν υπάρχει η πολυτέλεια για διαφωνίες και προσωπικές στρατηγικές, οι οποίες στην τοπική αυτοδιοίκηση δεν ωφέλησαν ποτέ.

Επίσης και ο απλός πολίτης βλέπει ότι το τρίμηνο των άγονων αντιπαραθέσεων, δεν ωφέλησε τον τόπο, σε τίποτα. Αντίθετα, έφερε πίσω πολλά θέματα, αφήνοντας και σκιές, οι οποίες δεν πρέπει να είναι μέρος του παιχνιδιού, μιας και δεν υπήρχε ο χρόνος να προκύψουν τέτοιες σκιές, ούτε κανένας να αρχίσει να σκέφτεται την αρνητική πλευρά του πράγματος, άρα να απαισιοδοξεί ταυτόχρονα για το μέλλον του τόπου μας.

Υπάρχουν κάποιοι που βολεύονται από την ένταση και την αναταραχή, γιατί τέτοιες… ευκαιρίες εκμεταλλεύονται για να δείξουν ότι υπάρχουν. Είναι όμως ελάχιστοι και όπου έχουν αναμιχθεί μόνο κακό έχουν κάνει. Και φυσικά η λειτουργία τους αποδείχτηκε πόσο επιβλαβής είναι για την τοπική κοινωνία, σε σημείο που πλέον κανένας δεν τους εμπιστεύεται.

Δικαιούται λοιπόν ο τόπος, μετά από ένα τετράμηνο… ανομβρίας, να αναμένει κάποια πράγματα απ’ την δημοτική αρχή, ανάλογα με αυτά που σε επί μέρους τομείς είδαμε και επαινέθηκαν κατά τον καλύτερο τρόπο.

Με την ίδια λογική σ’ όλους τους υπόλοιπους τομείς μπορούν να προκύψουν θεαματικά αποτελέσματα, τα οποία θα μείνουν  ως παρακαταθήκη σ’ αυτόν τον τόπο. Άρα ο τίτλος του σημειώματός μας ότι «τώρα είναι ώρα για δουλειά», είναι και το καθήκον όλων.

 

 

 

 

 

Του ΚΩΣΤΑ ΓΚΕΤΣΗ

 

 

«Θα μειωθούν οι εισακτέοι σε περιφερειακά τμήματα που βρίσκονται στα... αζήτητα» αναφέρει η ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας σχετικά με την προοπτική των ΤΕΙ της Περιφέρειας και αυτή η ανακοίνωση έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά πληροφορίες που θέλουν την κυβέρνηση, να σκέφτεται πολύ σοβαρά, ακόμη και την διάλυση ΟΛΩΝ των περιφερειακών ΤΕΙ, με πρώτο στην λίστα το ΤΕΙ Ηπείρου.

Να θυμίσουμε ότι ένα χρόνο πριν η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου, με το έτσι θέλω, έκοψε τα τρία νέα (αρκούντως ελκυστικά) τμήματα του ΤΕΙ Ηπείρου. Αναμέναμε ότι με τον καιρό που θα περνούσε και μια συντονισμένη προσπάθεια και θα βρισκόταν ο τρόπος να μπουν στα φετινά μηχανογραφικά δελτία τα νέα τμήματα του ΤΕΙ Ηπείρου και να προκύψει μια ελπίδα για το καλύτερο. Τίποτα όμως δεν έγινε και φυσικά η κατιούσα του ΤΕΙ Ηπείρου, θα συνεχιστεί και θα συνεχίζεται όσο η κυβέρνηση αποφασίζει όσα αποφασίζει, χωρίς να έχει την αντίδραση της τοπικής κοινωνίας και όλης της Ηπείρου, αφού όλη την Ήπειρο αφορά η προοπτική του ιδρύματος.

Τώρα τα πράγματα γίνονται χειρότερα. Η κυβέρνηση… παίζει στο γήπεδο μόνη της και θα κάνει αυτά που έχει αποφασίσει, χωρίς να ρωτήσει κανέναν. Αυτή είναι η πραγματικότητα, όπως επίσης πραγματικότητα είναι και το γεγονός ότι κανένας παράγοντας σ’ αυτόν τον τόπο δεν ενδιαφέρεται και δεν δείχνει την ελάχιστη διάθεση αν προκαλέσει διαδικασίες διαλόγου για το θέμα αυτό.

Μόνοι τους, απελπιστικά μόνοι τους, ο πρόεδρος του ΤΕΙ Ηπείρου Γρηγόρης Γκίκας και κάποιοι συνεργάτες του, δίνουν μάχες είτε σε κεντρικό επίπεδο, είτε σε περιφερειακό επίπεδο, αλλά η προσπάθεια αυτή από μόνη της δεν αρκεί.

-Που είναι, για παράδειγμα, η αυτοδιοίκηση της Ηπείρου (τοπική και περιφερειακή) που μπορεί να μπει μπροστά και να απαιτήσει απ’ το Υπουργείο Παιδείας «να ανοίξει τα χαρτιά του» και να πληροφορηθούμε άμεσα και υπεύθυνα για το τι πρόκειται να γίνει και ανάλογα να αντιδράσουν, ώστε κάποια στιγμή αυτή η κυβέρνηση να ακούσει την βούληση μιας περιφέρειας, που πάντα στην στέρηση βρίσκεται και φυσικά δεν είναι καθόλου τυχαίο, ότι πάντα μιλούσαμε για την πιο φτωχή περιφέρεια της Ευρώπης.

Δυστυχώς κανένας δεν αναλαμβάνει καμία απολύτως πρωτοβουλία. Δυστυχώς, οι άνθρωποι που πρόσφατα εμπιστευτήκαμε, περί άλλων τυρβάζουν, χωρίς να νοιώθουν την ανάγκη να πουν στους πολίτες ότι για το ΤΕΙ Ηπείρου, έχουν την μια ή την άλλη πρόταση και ξεχνώντας προκλητικά, ότι προεκλογικά δεν έπαιρναν σειρά για να επισκεφτούν το ίδρυμα και να δηλώσουν ότι έχουν πρόταση και πρόγραμμα γι’ αυτό.

Και φυσικά οι πολίτες, όταν επαληθευτούν τα όσα προβλέπονται για τα σχέδια της κυβέρνησης σε σχέση με τα περιφερειακά ΤΕΙ, είναι σίγουρο πως θα απαξιώσουν αυτούς που σήμερα μας εκπροσωπούν, αλλά αυτό δεν λέει τίποτα. Το κακό θα έχει γίνει.

Δευτέρα, 02 Μαΐου 2011 21:45

Τα νούμερα είναι εφιαλτικά!

 

 

 

 

 

 

Του ΚΩΣΤΑ ΓΚΕΤΣΗ

 

 

 

 

2100 δόσεις ηρωίνης πριν τρεις ημέρες, 1300 δόσεις προχθές. Ο απολογισμός δράσης της Αστυνομικής Διεύθυνσης Άρτας και ειδικά της Ομάδας Δίωξης Ναρκωτικών.

-Δεν είναι εφιαλτικά τα νούμερα, αν κανένας σκεφτεί που θα πήγαιναν όλες αυτές οι δόσεις θανάτου;

Κι όμως έτσι είναι τα πράγματα. Και το σημαντικότερο. Κανένας απ’ την Αστυνομική Διεύθυνση Άρτας, δεν αμφισβητεί το γεγονός ότι διακινούνται και άλλες μεγάλες ποσότητες ναρκωτικών, που τους εμπόρους και διακινητές δεν μπορεί να συλλάβει η αστυνομία. Τότε ο συλλογισμός του κάθε σκεπτόμενου πολίτη, οδηγεί σε ακραίες σκέψεις. Ότι δηλαδή το κάθε παιδί, ο κάθε έφηβος που θα κινηθεί σ’ αυτή την πόλη είναι το υποψήφιο θύμα, θα συναντήσει κάποιον διακινητή ηρωίνης, να κυκλοφορεί ελεύθερος και να διακινεί τον θάνατο.

Η Αστυνομία, όπως και νάχει το πράγμα, κάνει πολύ καλά την δουλειά της. Με τα ελάχιστα μέσα, καθημερινά συλλαμβάνει εμπόρους και επί πλέον ο αστυνομικός διευθυντής Κώστας Βαρέλης δηλώνει με έμφαση, ότι ο «αγώνας θα συνεχιστεί με περισσότερη ένταση μάλιστα».

-Η κοινωνία όμως που βρίσκεται;

-Τι να πούμε, ότι κανένας απ’ τους εκπροσώπους μας, δεν έχει ακούσει για το μεγάλο… παζάρι που γίνεται, φόντο του οποίου είναι η νεολαία μας;

Μπορεί και να μην έχουν ακούσει τίποτα οι άνθρωποι, γιατί οι άλλες ασχολίες που έχουν δεν τους αφήνουν ελεύθερο χρόνο, να ασχοληθούν με το θέμα που ο κάθε ευαίσθητος πολίτης ασχολείται και δηλώνει ότι «κάτι πρέπει να γίνει».

Και συζητώντας με πολλούς συμπολίτες μας που ενημερώνονται για τα όσα συμβαίνουν σε σχέση με την διακίνηση σκληρών ναρκωτικών στην περιοχή μας, όλοι υποστηρίζουν ότι κάτι πρέπει να γίνει, χωρίς να προσδιορίζεται αυτό το κάτι. Σ’ ένα σημείο συμφωνούν οι πάντες. Ότι όσα μέχρι τώρα γίνονται, δεν μπορούν να αποτελέσουν απάντηση στο θλιβερό φαινόμενο του οποίου είμαστε μάρτυρες. Σε καμία περίπτωση.

Και γι’ αυτό οι δικές μας εκκλήσεις είναι επαναλαμβανόμενες. Να αναζητηθεί ο τρόπος αντίδρασης της κοινωνίας. Να αναζητηθεί, πρώτα, η ουσιαστική ενημέρωση των πολιτών και ιδιαίτερα των νέων. Να υπάρξουν αντιδράσεις προς κάθε κατεύθυνση, ώστε να προκύψει μια κοινωνία ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη, που ο κάθε έμπορος ή διακινητής ναρκωτικών, να το σκέφτεται αν θα μπορεί να κινηθεί στην Άρτα, αφού έχουμε το δεδομένο της αποτελεσματικής δράσης της αστυνομίας.

Αν λοιπόν προχωρήσουν τέτοιες διαδικασίες, τότε μπορούμε να δούμε την όλη κατάσταση με αισιοδοξία και η συμβολή του καθενός στον αγώνα κατά των ναρκωτικών, να είναι πιο χρήσιμη και πιο ουσιαστική.

Ας τολμήσουμε λοιπόν…

TEΛEYTAIA NEA

TEΛEYTAIA ΑΝΑΝΕΩΣΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΣΚΕΨΙΜΟΤΗΤΑ

14102922
Σήμερα
Αυτή την εβδομάδα
Αυτόν το μήνα
527
8077
51976

ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 59 επισκέπτες και κανένα μέλος