«Τον Γεράσιμο τον βλέπαμε, σαν ήρωα»!

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΘΡΥΛΙΚΟΥ «ΕΞΠΡΕΣ», ΟΤΑΝ ΟΙ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΗΤΑΝ ΕΙΔΟΣ ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑΣ…

Πρέπει να καταγραφεί η ιστορία του θρυλικού «ΕΞΠΡΕΣ» του λεωφορείου της Άρτας, που ο οδηγός του Γεράσιμος Σκούλος, κάνοντας το μακρινό τότε, δρομολόγιο Άρτα – Αθήνα, είχε ειδοποιήσει απ’ το μικρόφωνο ότι φτάνει στο Αντίρριο και πρέπει να το περιμένει το φέρι μπότ , για να συνεχίσει το ταξίδι στην Αθήνα.
Απ’ αυτό το περιστατικό που άλλος το μεταφέρει με την με την μία εκδοχή και άλλος, με άλλη είναι το ελάχιστο, σε σχέση με όσα έχει κάνει και προσφέρει ο οδηγός του Γεράσιμος Σκούλος, στην άγονη γραμμή της Άρτας… Τότε που το δρομολόγιο από Ελάτη – Καστανιά στην Άρτα, εκτός του ότι απαιτούσε μία ημέρα περίπου, γινόταν σε καρόδρομους, που για να μετακινήσεις λεωφορείο εκεί, απαιτούσε πολύ μαγκιά… Να είσαι πολύ καλός οδηγός, αλλά και τολμηρός. Να λάβουμε υπ’ όψιν μας, ότι και τα οχήματα εκείνη της εποχής, ήταν σε άθλια κατάσταση και συνδυαζόμενο το γεγονός αυτό, με την ποιότητα των δρόμων, εξάγονται τα χρήσιμα συμπεράσματα.
Ο Γεράσιμος Σκούλος, με καταγωγή απ’ την Ελάτη, για να καταφέρει να είναι εντάξει με όσους εκείνη την εποχή αποφάσιζαν να μετακινηθούν προς την Άρτα, ήταν πρωτοπόρος για την εποχή του… Ήταν εργατικός αρχικά, αλλά και μεθοδικός. Πριν ασχοληθεί με το λεωφορείο της άγονης γραμμής, είχε εργαστεί στην Γερμάνια και είχε αποκτήσει τη νοοτροπία της εργασίας και της συνέπειας…
Μια λεπτομέρεια που κάνει την διαφορά. Ήταν πάντα καλοντυμένος… Με το κουστούμι, το λευκό πουκάμισο της εποχής και την γραβάτα του. Και για τον επί πλέον λόγο ότι έπρεπε να εμπνέει και τον σεβασμό στους επιβάτες. Στο λεωφορείο της άγονης γραμμής υπήρχε πάντα, η φόρμα εργασίας, που αν προέκυπτε πρόβλημα στο λεωφορείο, την φορούσε για να αποκαταστήσει ο ίδιος, το πρόβλημα και να συνεχίσει το δρομολόγιο…
Γράφει ο εκπαιδευτικός και ιστορικός ερευνητής Αριστείδης Σχισμένος στο βιβλίου του «Ελάτη»: «Συνεπέστατος στην ώρα που έπρεπε να ξεκινάει και να φτάνει το λεωφορείο, μέχρι δευτερολέπτου. Ακόμη και στο κορνάρισμα ήταν σχολαστικός… Όταν ερχόταν απ’ την Άρτα και έπαιρνε την στροφή στις Κρανιές πάντα κορνάριζε τέσσερις φορές και στο ίσωμα στον Στρογγυλόκαμπο και δύο όταν έμπαινε στην Ελάτη».
Λεπτομέρειες θα πείτε, αλλά αυτές κάνουν την διαφορά και έδωσαν την ταυτότητα του συνεπούς σοφέρ, όπως τους αποκαλούσαν εκείνη την εποχή, για ν’ αποτελεί κάτι σαν τον θρύλο της εποχής…
Γράφει ο Αριστείδης Σχισμένος στο ίδιο βιβλίο: «Τον Γεράσιμο τον βλέπαμε, σαν ήρωα… Κάτι σαν τον Ρώσο κοσμοναύτη Γκαγκάριν, που περπάτησε πρώτος στο διάστημα».

Στο Υπεραστικό ΚΤΕΛ Άρτας
Το 1983, για τα λεωφορεία της άγονης γραμμής, που είχαν σταθμό στην πλατεία Καραϊσκάκη, προέκυψε η δυνατότητα να ενταχτούν στο Υπεραστικό ΚΤΕΛ και αφού αντικαταστήσουν τα παλιά οχήματα, να κάνουν τα δρομολόγια στην ευρύτερη περιοχή και βεβαίως Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
«Χρειάστηκε να κάνουμε πολλές παρεμβάσεις, μαζί με ένα συνάδελφο απ’ τα Γιάννενα και τον μακαρίτη Νίκο Ψυλιά. Αλλάξαμε προεδρικά διατάγματα και άλλες αποφάσεις και έτσι φέραμε το χωριό στην πόλη και την πόλη στο χωριό», λέει στην ΓΝΩΜΗ, ο Γεράσιμος Σκούλος. Θυμάται ακόμη και την άρνηση όσων ήταν τότε στο ΚΤΕΛ, να δεχτούν τους ιδιοκτήτες των λεωφορείων της άγονης γραμμής…
Ο Γεράσιμος συνεχίζει τον θρύλο του «ΕΞΠΡΕΣ», έχοντας παραλάβει νέο όχημα, το οποίο θα λειτουργούσε με βάση την αυστηρή λογική που είχε ο ίδιος και για το πως θα κινείται στους δρόμους και το πως θα συμπεριφέρονται οι επιβάτες μέσα σ’ αυτόν.
Στοιχείο πολιτισμού για την εποχή, καθώς όλοι μπορούμε να θυμηθούμε την κατάσταση που επικρατούσε στα λεωφορεία, όχι μόνο της Άρτας, αλλά όλης της Ελλάδας.
Πρωτοπόρος και σ’ αυτή την περίοδο του εκσυγχρονισμού ο Γεράσιμός Σκούλος. Ίσως αυτή η πραγματικότητα, δημιούργησε και κάποιες… δυσκολίες, σε σχέση με την ένταξή του, στο Υπεραστικό ΚΤΕΛ Άρτας. Όμως ο ίδιος με χαρτιά και ντοκουμέντα απέδειξε το δίκαιο του αιτήματός του…

Το 2004, που η χώρα μας διοργάνωνε τους Ολυμπιακούς Αγώνες, ο Γεράσιμος Σκούλος, αποχωρεί απ’ την ενεργό δράση, αλλά δεν σταμάτησε ποτέ να ενδιαφέρεται για την σωστή λειτουργία του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Άρτας, όντας και στα ύστερα της ζωής του, απαιτητικός για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Στην κορυφή το ιστορικό «ΕΞΠΡΕΣ», στις δύσκολες εποχές, που έπρεπε να περνάει από βουνά και λαγκάδια, να μεταφέρει τους επιβάτες στα χωριά τους. Πάνω, το «ΕΞΠΡΕΣ», μετά το 1983, που μπήκε στο Υπεραστικό ΚΤΕΛ και έκανε δρομολόγια, προς όλες τις μεγάλες πόλεις…

——————